Le 5 Octobre

Publié le 4 Octobre 2016

Évangile de Jésus Christ selon

saint Luc 11,1-4.


Il arriva que Jésus, en un certain lieu, était en prière. Quand il eut terminé, un de ses disciples lui demanda : « Seigneur, apprends-nous à prier, comme Jean le Baptiste, lui aussi, l’a appris à ses disciples. »
Il leur répondit : « Quand vous priez, dites : Père, que ton nom soit sanctifié, que ton règne vienne.
Donne-nous le pain dont nous avons besoin pour chaque jour.
Pardonne-nous nos péchés, car nous-mêmes, nous pardonnons aussi à tous ceux qui ont des torts envers nous. Et ne nous laisse pas entrer en tentation.»

Commentaire du jour


Saint Augustin (354-430), évêque d'Hippone (Afrique du Nord) et docteur de l'Église
Sermon 80

« Apprends-nous à prier »

Croyez-vous, frères, que Dieu ignore ce qui vous est nécessaire ? Celui qui connaît notre détresse connaît d'avance aussi nos désirs. C'est pourquoi, quand il enseignait le Notre Père, le Seigneur recommandait à ses disciples d'être sobres de paroles : « Lorsque vous priez, ne rabâchez pas, car votre Père sait de quoi vous avez besoin avant même que vous l'ayez demandé » (Mt 6,7-8). Si notre Père sait ce qui nous est nécessaire, pourquoi le lui dire, même en peu de mots ? ... Si tu le sais, Seigneur, est-il même nécessaire de te prier ?

Or celui qui nous dit ici : « Ne multipliez pas vos paroles dans vos prières » nous déclare ailleurs : « Demandez et vous recevrez », et pour qu'on ne croie pas que c'est dit en passant, il ajoute : « Cherchez et vous trouverez », et pour qu'on ne pense pas que c'est une simple manière de parler, voyez par où il termine : « Frappez, et on vous ouvrira » (Mt 7,7). Il veut donc que pour recevoir tu commences par demander, que pour trouver tu te mettes à chercher, que pour entrer enfin tu ne cesses de frapper... Pourquoi demander ? Pourquoi chercher ? Pourquoi frapper ? Pourquoi nous fatiguer à prier, à chercher, à frapper comme pour instruire celui qui sait tout déjà ? Et même nous lisons dans un autre endroit : « Il faut prier sans cesse, sans se lasser » (Lc 18,1)... Eh bien, pour éclaircir ce mystère, demande, cherche et frappe ! S'il couvre de voiles ce mystère, c'est qu'il veut t'exciter à chercher et trouver toi-même l'explication. Tous, nous devons nous encourager à prier.

In English

Scripture: Luke 11:1-4

1 He was praying in a certain place, and when he ceased, one of his disciples said to him, "Lord, teach us to pray, as John taught his disciples." 2 And he said to them, "When you pray, say: "Father, hallowed be your name. Your kingdom come. 3 Give us each day our daily bread; 4 and forgive us our sins, for we ourselves forgive every one who is indebted to us; and lead us not into temptation."

The contemplation

Each and every one us have a definition of prayer and none of our definition is wrong, because we touch one or few aspects of a prayer. Many of us while defining prayer fail sometime to realise that this prayer is narrowly related to the Kingdom of God. Every prayer is a response from us to an invitation from the Lord. He has called us towards Him and we respond, ‘here I am.’

Thus the essential aspect of a prayer is a search and a thirst to know the will of the Father and our ardent desire to know the expectation and what kind of participation that He wishes from us to accomplish this divine WILL. In this WILL our good is inclusive, because it is both in His love for us and certainly in our well-being that His Kingdom is constructed.

Unless and until we engage positively to accomplish this WILL, our prayer though be very high and pure in its quality and intensity, will remain however incomplete. This prayer this thus transformed in to a community activity, because we are not alone to participate in this divine mission. By consequence, the reconciliation and pardon is the first imperative positive step that we are asked to engage. Thus it is both dialogue and silence.

Commentary of the day


Saint Augustine (354-430), Bishop of Hippo (North Africa) and Doctor of the Church
Sermon 80

“Teach us to pray”

My brethren, do you imagine God is ignorant of what you need? He who knows our distress foreknows our desires also. That is why, in teaching them the Our Father, the Lord counselled his disciples not to use many words: “When you pray, do not keep babbling because your Father knows what you need before you ask him” (Mt 6,7-8). If our Father already knows what we need, why tell him about it even in few words?... If you know about it, Lord, do we even need to pray?

However, he who says to us here: “Do not use many words in your prayers” says to us elsewhere: “Ask and you will receive”, and so that we don't think this is said casually, he adds: “Seek and you will find”, and so that we don't think this to be a mere figure of speech, see how he concludes: “Knock and it will be opened to you” (Mt 7,7). So what he wants is for you to begin by asking so as to receive, to set yourself to seeking in order to find and not to stop knocking so as to enter in the end... Why ask? Why seek? Why knock? Why weary ourselves with praying, seeking, knocking as though we had to inform him who already knows it all? We even read elsewhere: “Pray always without becoming weary” (Lk 18,1)... Well, to clear up this mystery, ask, seek, knock! If he disguises this mystery it is because he wants to move you to seek and find the explanation for yourself. We should all encourage ourselves to pray.

Rédigé par JOHNBOSCO

Repost0
Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article