Le 30 Octobre/ Sunday

Publié le 30 Octobre 2016

Texte de l'Évangile

(Lc 19,1-10): 

Jésus traversait la ville de Jéricho. Or, il y avait un homme du nom de Zachée; il était le chef des collecteurs d'impôts, et c'était quelqu'un de riche. Il cherchait à voir qui était Jésus, mais il n'y arrivait pas à cause de la foule, car il était de petite taille. Il courut donc en avant et grimpa sur un sycomore pour voir Jésus qui devait passer par là. Arrivé à cet endroit, Jésus leva les yeux et l'interpella: «Zachée, descends vite: aujourd'hui il faut que j'aille demeurer dans ta maison». 

Vite, il descendit, et reçut Jésus avec joie. Voyant cela, tous récriminaient: «Il est allé loger chez un pécheur». Mais Zachée, s'avançant, dit au Seigneur: «Voilà, Seigneur: je fais don aux pauvres de la moitié de mes biens, et si j'ai fait du tort à quelqu'un, je vais lui rendre quatre fois plus». Alors Jésus dit à son sujet: «Aujourd'hui, le salut est arrivé pour cette maison, car lui aussi est un fils d'Abraham. En effet, le Fils de l'homme est venu chercher et sauver ce qui était perdu».

 

Homélie

 

Jésus est en marche avec une grande foule, mais cette foule n’est pas totalement avec lui, car elle récriminait contre Jésus. Cette foule ne comprend pas ce Seigneur de miséricorde. Elle est poussée par l’émotion et sentiment, non pas par la conviction et persévérance.    Marchons-nous avec le Seigneur dans notre vie quotidienne par la conviction et écoutons-nous sa parole fidèlement?

L’évangile du jour présent Zachée comme un homme riche, le chef de collecteur d’impôt,  pourtant  il vivait d’une vie d’isolation et de solitude,  condamné par la société  comme un pécheur. Comment voyons-nous les frères et sœurs qui sont faibles dans notre société, et comment traitons-nous les personnes abandonnées par la société ?    

Pour Zachée, il n’a aucune espérance dans cette société que Jésus. Il prend l’initiative et il s’avance avant que Jésus n’arrive. Il se cache et pour cette foule qui suive le Seigneur, il est un inconnu et entièrement invisible.  Combien de personnes restent autour de nous totalement invisible pour nos yeux ?  Chaque fois qu’on est désespérer osons-nous aller vers le Seigneur ?

Avant que Zachée puisse regarder le Seigneur, Jésus voit déjà sa souffrance et sa soif pour la liberté.  Même si Jésus est entouré par une grande foule, il  a bien reconnu Zachée comme auparavant qu’il a reconnu Nicodèmes sous le figuier.  N’aucune initiative si petite peut-elle  échappera du regard du Seigneur.  Il cherche les brebis perdues et il porte attention sur Zachée qui représente une foule faible et invisible dans notre société qui souffre énormément de l’isolation et de la victimisation. « En effet, le Fils de l'homme est venu chercher et sauver ce qui était perdu », nous affirme le Seigneur.

Aujourd’hui dans l’évangile, nous avons trois groupes : Jésus, Zachée et la foule, avec trois réactions : Zachée s’avance et grimpe sur l’arbre de sycomore, Jésus s’arrête et regarde Zachée et la foule qui se révolte contre Jésus et de sa priorité. Il y a aussi trois  regards,  Zachée a un regard plein d’espérance et de joie, Jésus a un regard de compréhension et de l’amour, la foule a un regard du jugement.  Faisons une examinassions de conscience et découvrons nous-mêmes où se trouve notre place dans ces groupes, notre action et notre regard.  Devant Jésus Zachée a fait une déclaration de conversion. Quelle est notre déclaration et comment répondons-nous au Seigneur.

Le Seigneur ne s’arrête pas de nous demander les RDVs. Il veut bien venir et demeurer chez-nous. Chaque rencontre humaine est une rencontre divine, car c’est Dieu qui agit en nous et par nous. Comme cette rencontre qui a donné la vie à Zachée que notre rencontre humaine soit une rencontre qui donne la vie.  N’oublions pas de porter attentions sur les petites choses dans notre vie, les invisibles dans la société et les petites initiatives prisent par nos frères et sœurs dans notre communauté.

En ce jour, nous te prions Seigneur pour tous les Zachée de la terre, tous ceux et celles qui sont rejetés et méprisés à cause de leur passé et de leurs actes. Tu veux demeurer chez eux comme chez nous. Par ton Eucharistie, tu nous invites chez toi. Que notre rendez-vous à la messe et à l’adoration nous transforme comme il a transformé le publicain de Jéricho. Amen

 

 

In English

 

Scripture:  Luke 19:1-10

1 He entered Jericho and was passing through. 2 And there was a man named Zacchaeus; he was a chief tax collector, and rich.  3 And he sought to see who Jesus was, but could not, on account of the crowd, because he was small of stature. 4 So he ran on ahead and climbed up into a sycamore tree to see him, for he was to pass that way. 5 And when Jesus came to the place, he looked up and said to him, "Zacchaeus, make haste and come down; for I must stay at your house today." 6 So he made haste and came down, and received him joyfully. 7 And when they saw it they all murmured, "He has gone in to be the guest of a man who is a sinner." 8 And Zacchaeus stood and said to the Lord, "Behold, Lord, the half of my goods I give to the poor; and if I have defrauded any one of  anything, I restore it fourfold." 9 And Jesus said to him, "Today salvation has come to this house, since he also is a son of Abraham. 10 For the Son of man came to seek and to save the lost."

 

 

Homily

 

Jesus is walking with a large crowd, strangely this crow just like any other in this modern world is neither with Jesus in spirit nor by thought because at the end of the day it remains against Jesus and His intention. Though this crow was with Jesus, it failed to understand the importance that Jesus accords to mercy and compassion. It allows itself to be driven by emotion, feeling, and appearance rather by conviction and wisdom. We have ask ourselves, do we walk with the Lord in our daily lives by the belief and do we listen to his word faithfully and are we ready to put all that Jesus does and asks us to do in practice?

The gospel of this day present to us a rich man Zacchaeus, the chief of tax collectors, yet he lived a life of isolation and solitude, condemned by society as a sinner. Though this is a past story, in this contemporary world, we too have these isolations and judgements. How do we see our brothers and sisters who are weak in our society and how we treat people abandoned or judged by the society as criminals, unwanted or untouchable, etc?

For Zacchaeus, he has no hope in this company world than Jesus. He takes the initiative and he advanced before Jesus comes. He hides and climbs up on a tree for a better visibility of Jesus. For this crowd who follow the Lord as a great teacher and master, he is completely an unknown and invisible being without any regard. How many people around us are completely invisible to our eyes? The story of poor Lazar and the rich man is today’s actualities. Each time we despair dare we to go to the Lord?

Before Zacchaeus could realise the presence of the Lord, Jesus already sees his suffering and thirst for freedom. Jesus could sense his desire to be integrated in the society. Although Jesus is surrounded by a large crowd, he has recognized Zacchaeus as before he recognized Nicodemus under the fig tree. Not a single or small human initiative towards divine grace can escape from the eyes of the Lord. The Lord is the best observer of the events, movements of our time.  He seeks the lost sheep, and he pays attention to Zacchaeus who represents a small crowd and invisible in our society that suffers greatly from isolation and victimization. "Indeed, the Son of Man came to seek and save that which was lost," says our Lord.

Today in the Gospel we have three set of groups or people: Jesus, Zacchaeus and the crowd, with three responses: Zacchaeus walks and climbs the sycamore tree, Jesus stops and looks Zacchaeus and the crowd revolt against Jesus and his priority. There are also three ways of looking at the event, Zacchaeus looks with hope and joy, Jesus has a look of understanding and love, the crowd has a look of judgment. Let us make an examination of conscience and find ourselves where our place in these groups, our action and our look is. The way we see and judge. The Words of Jesus led Zacchaeus towards conversion and by consequence there was joy and peace. What kind of words we employ in our conversation and how do we respond to call of the Lord, particularly call to conversion.

The Lord does not hesitate to demand an invitation and He even insists that ‘today’ I should come to your home to dine and stay. He desire eagerly to come and stay with us. Every human encounter is a divine encounter, for it is God who works in us and through us. In this simple human encounter that Jesus has transformed as a divine encounter by the salvation has accorded to this family, has given a new life to Zaccheus and we have to ask ourselves, in our human encounter, are we able to transform it into a divine encounter and does our encounters give life to the participants?  Do not forget to give attention to the little things in our lives, invisible people and events in our society and particularly small little initiatives taken by our brothers and sisters in our community.

On this day, we pray to the Lord for all of Zacchaeus of the earth, all those who are rejected and despised because of their past and of their present actions. Jesus wishes in and through us to visit such people and stay with them. Are we ready to cooperate with the Lord?

Rédigé par JOHNBOSCO

Repost0
Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article