Dimanche / Sunday

Publié le 23 Octobre 2016

Texte de l'Évangile

(Lc 18,9-14): 

Jésus dit une parabole pour certains hommes qui étaient convaincus d'être justes et qui méprisaient tous les autres: «Deux hommes montèrent au Temple pour prier. L'un était pharisien, et l'autre, publicain. 

»Le pharisien se tenait là et priait en lui-même: ‘Mon Dieu, je te rends grâce parce que je ne suis pas comme les autres hommes: voleurs, injustes, adultères, ou encore comme ce publicain. Je jeûne deux fois par semaine et je verse le dixième de tout ce que je gagne’. 

»Le publicain, lui, se tenait à distance et n'osait même pas lever les yeux vers le ciel; mais il se frappait la poitrine, en disant: ‘Mon Dieu, prends pitié du pécheur que je suis!’. Quand ce dernier rentra chez lui, c'est lui, je vous le déclare, qui était devenu juste, et non pas l'autre. Qui s'élève sera abaissé; qui s'abaisse sera élevé».

 

 

Homélie

 

Une parabole nous est présentée, encore une fois, articulée sur la prière. La prière est un dialogue d’entre deux personnes qui s’aiment.  Il commence d’abord dans une ambiance d’écoute.

L’écoute commence par l’humilité et l’ouverture du cœur. Nous devons nous présenter devant Dieu comme des personnes pauvres et dans le besoin, mues par un profond esprit d’humilité et de confiance. L’humilité est un fruit de respect pour la personne et pour sa parole.

Puisque nous avons un Dieu qui est généreux dans son pardon et patient, il nous attend patiemment pour que nous nous convertissions, c’est ainsi que notre prière  elle-même devient une louange de l’action de grâce en reconnaissance ce Dieu qui se donne dans nos frères et sœurs.  C’est dans cette reconnaissance de la bonté du Seigneur, que nous nous osons nous adresser au Père de Jésus,  comme notre Père. 

Ce pharisien de l’évangile du jour se trouve dans cette action de grâce.  Il rende grâce au Seigneur pour tout ce qu’il a reçu. Pourtant il s’enferme en lui-même. Il ne voit que lui, il se tourne vers lui-même comme le bon et le juste devant le Seigneur. Devant ce Dieu qui est un juge qui ne fait pas de différence entre l’homme, et devant la miséricorde de Dieu,  il se trouve coupable de l’arrogance, de l’orgueil, de l’égoïsme et de l’individualisme.  L’orgueil et la vaine gloire, même revêtus d’une fausse piété, nous éloignent de Dieu.

Si nous voulons trouver grâce auprès de Dieu, dans notre vie quotidienne, il nous faut adopter l’attitude du publicain qui se reconnaît pécheur et espère la miséricorde de Dieu. Nous savons bien que notre père Claret se trouvait devant le saint Sacrement tous les jours, dans l’humilité. C’est ici il s’est ressourcé. 

Quand nous prions nous devons d’être humbles, comme ce publicain. Regardons la prière et en particulier la manière que le pharisien  a priée. Il commence avec mon Dieu, mais  il s’élève au dessus de Dieu lui-même en se justifiant tout ce qu’il mérite. Il n’a pas venu pour recevoir, car dans son cœur il n’y a pas la place ni pour Dieu, ni pour les autres.  Alors le publicain, il s’est mis devant le Seigneur de miséricorde, il lui demande pardon, il lui demande la grâce, il lui demande d’être avec lui.  Les mains vides, le cœur ouvert, il est parti chez-lui d’être justifié devant le Seigneur.

Le salut est un fruit de la grâce et de la miséricorde divines, jamais une conquête de nos capacités et mérites. Mais, qu’il nous est difficile parfois d’assumer cette vérité qui est au cœur de l’Evangile.

Dieu nous invite à annoncer cet évangile de la miséricorde. Prions pour que tous les hommes puissent entendre et accueillir cette Bonne Nouvelle que le Seigneur nous apporte dans l’Eucharistie dont nous célébrons aujourd’hui, Amen.

 

 

In English

 

Gospel Reading:  

Luke 18:9-14

9 He also told this parable to some who trusted in themselves that they were righteous and despised others: 10 "Two men went up into the temple to pray, one a Pharisee and the other a tax collector. 11 The Pharisee stood and prayed thus with himself, `God, I thank you that I am not like other men, extortioners, unjust, adulterers, or even  like this tax collector. 12 I fast twice a week, I give tithes of all that I get.' 13 But the tax collector, standing far off, would not even lift up his eyes to heaven, but beat his breast, saying, `God, be merciful to me a sinner!' 14 I tell you, this man went down to his house justified rather than the other; for every one who exalts himself will be humbled, but he who  humbles himself will be exalted."

 

 

Homily

 

A parable is presented, again, giving importance on prayer and how to pray. Prayer is a dialogue between two people in love. This dialogue begins with a sincere listening, trying to find out the desire of the other person.  Since God knows everything about us, there is no need to present our needs and our situation to the Lord. Since we don’t know God, particularly about His feelings and emotions, it is just that we listen to Him first and if anything still needed to communicate, we share with Him.

Listening starts with the humility and openness of heart. We must come before God as poor and in need, driven by a deep spirit of humility and confidence. Humility is a fruit of respect for the person and for his word. It is in this respect and reverence that we accord the priority of Word to God and we privilege Him to speak to us.

Since we have a God who is generous with his forgiveness and patient, He waits patiently for us as we get reconciled with Him, and thus our prayer itself becomes a praise of thanksgiving in gratitude that God who gives Himself in our brothers and sisters. It is in recognition of the goodness of the Lord, that we dare go to the Father of Jesus, as our Father. Without tasting His goodness, our prayer is practically incomplete or sometime it can turn even insincere and we can’t profit all that God desires to share with us in prayer and contemplation.

This Pharisee of the Gospel of the day is in this thanksgiving mood and calling all that God has done to him. He gives thanks to the Lord for all he has received, particularly material and earthly goods. Yet he retreats into himself. He only sees him, he turns to himself as good and just before the Lord. Before God, who is a judge who makes no difference between man, and before the mercy of God, he is guilty of arrogance, pride, selfishness and individualism. The pride and vainglory, even bearing a false piety, distance us from God.

If we are to find favour with God in our daily lives, we must adopt the attitude of the publican sinner who recognizes and hope of God's mercy. We know that our Father Claret was before the Blessed Sacrament every day, in humility. Here he was refreshed. Mother Theresa obliged her sisters to consecrate one full hour in contemplation before the Holy Sacrament.  What is the use of all these time spent before God, if we are not humble and open to receive the grace of God? What is the use of being before God, while refusing to listen to Him?

When we pray we need to be humble as this publican. Let's look at prayer and especially the way the Pharisee prayed. Certainly he begins with God, but he rises above God himself, justifying everything he deserves. He did not come to receive, because in his heart there is no place neither for God nor for others. And the publican, he set before the Lord of mercy, he asks her forgiveness, he asks for grace, he asks the divine presence to be with him. Empty handed, open heart, he returned home to be justified before the Lord.

Salvation is a fruit of the grace and mercy of God, not a conquest of our abilities and merits. But we sometimes find difficult to assume this very truth which is the core message of the Gospel. God invites us to announce the Gospel of mercy. Let us pray that all people can hear and welcome the good news that the Lord gives us in the Eucharist which we celebrate today, Amen.

Rédigé par JOHNBOSCO

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