Le 26 Juillet

Publié le 25 Juillet 2016

Évangile de Jésus Christ selon

saint Matthieu 13,36-43.


En ce temps-là, laissant les foules, Jésus vint à la maison. Ses disciples s’approchèrent et lui dirent : « Explique-nous clairement la parabole de l’ivraie dans le champ. »
Il leur répondit : « Celui qui sème le bon grain, c’est le Fils de l’homme ;
le champ, c’est le monde ; le bon grain, ce sont les fils du Royaume ; l’ivraie, ce sont les fils du Mauvais.
L’ennemi qui l’a semée, c’est le diable ; la moisson, c’est la fin du monde ; les moissonneurs, ce sont les anges.
De même que l’on enlève l’ivraie pour la jeter au feu, ainsi en sera-t-il à la fin du monde.
Le Fils de l’homme enverra ses anges, et ils enlèveront de son Royaume toutes les causes de chute et ceux qui font le mal ;
ils les jetteront dans la fournaise : là, il y aura des pleurs et des grincements de dents.
Alors les justes resplendiront comme le soleil dans le royaume de leur Père. Celui qui a des oreilles, qu’il entende ! »

Commentaire du jour


Catéchisme de l'Église catholique
§ 823 – 827

« Je crois en l'Eglise une, sainte, catholique et apostolique »

« L'Église est sainte : aux yeux de la foi, l'Église...est indéfectiblement sainte. En effet le Christ, Fils de Dieu qui, avec le Père et l'Esprit, est proclamé « seul saint », a aimé l'Église comme son épouse, il s'est livré pour elle afin de la sanctifier, il se l'est unie comme son corps et l'a comblée du don de l'Esprit Saint pour la gloire de Dieu. » L'Église est donc « le peuple saint de Dieu », et ses membres sont appelés « saints » (Lumen gentium, 39,12 ; 1Co 6,1)... Par le Christ et en lui l'Église devient aussi sanctifiante... C'est en elle que « nous acquérons la sainteté par la grâce de Dieu »... En ses membres, la sainteté parfaite est encore à acquérir...

« Tandis que le Christ saint, innocent, sans tache, venu uniquement pour expier les péchés du peuple, n'a pas connu le péché, l'Église, elle, qui renferme des pécheurs dans son propre sein, est donc à la fois sainte et appelée à se purifier, et poursuit constamment son effort de pénitence et de renouvellement. » (LG 42) Tous les membres de l'Église, ses ministres y compris, doivent se reconnaître pécheurs. En tous, l'ivraie du péché se trouve encore mêlée au bon grain de l'Évangile jusqu'à la fin des temps.

L'Église rassemble donc des pécheurs saisis par le salut du Christ mais toujours en voie de sanctification : « L'Église est sainte tout en comprenant en son sein des pécheurs, parce qu'elle n'a elle-même d'autre vie que celle de la grâce. C'est en vivant de sa vie que ses membres se sanctifient ; c'est en se soustrayant à sa vie qu'ils tombent dans les péchés et les désordres qui empêchent le rayonnement de sa sainteté. C'est pourquoi elle souffre et fait pénitence pour ces fautes, dont elle a le pouvoir de guérir ses enfants par le sang du Christ et le don de l'Esprit Saint. »

In English

Scripture: Matthew 13:36-43

36 Then he left the crowds and went into the house. And his disciples came to him, saying, "Explain to us the parable of the weeds of the field." 37 He answered, "He who sows the good seed is the Son of man; 38 the field is the world, and the good seed means the sons of the kingdom; the weeds are the sons of the evil one, 39 and the enemy who sowed them is the devil; the harvest is the close of the age, and the reapers are angels. 40 Just as the weeds are gathered and burned with fire, so will it be at the close of the age. 41 The Son of man will send his angels, and they will gather out of his kingdom all causes of sin and all evildoers, 42 and throw them into the furnace of fire; there men will weep and gnash their teeth. 43 Then the righteous will shine like the sun in the kingdom of their Father. He who has ears, let him hear.

The contemplation

On this day of the feast of the parents of Mother Mary, we have the ‘good seeds’ for our meditation. One of such good seeds is the parents of Mary. The source from where she was formed and nourished, both spiritually and intellectually. The tradition says that Mary was born of later age and grown in the temple as her father was a priest of the Temple. Whatever may be the validity of this tradition, we can’t deny the role of her parents in her participating in the Incarnation of the Lord.

It is in this participation that we desire to partake to profit in the holiness that God accords to the humanity. For the Holy Family, the family of Mary had an important role. God has prepared very minutely every moment of time and space which were put together for this marvellous manifestation of the divine Incarnation, 'God-Man'. It is important for us today to realise our own participation in the accomplishment of the will of the Father. We may not know every details of this salvation history which continues and the way God uses our talents and energy. If Jesus is asking us to be faithful to the Word of God and if Mary is asking us ‘to do all that He says’, there is a great divine project where we are actively involved.

Thus in our personal life we should take care ourselves and be aware of the evil seeds living together with us, masking their real identity. The moment we get aware of their identity, and become the true disciples and friends of Jesus, they will leave us in peace, just like the evil spirit left Jesus after trying every means. Our prayer and union with the Holy Spirit will help us to live our life in the holiness as Jesus Himself desires from us.

Daily Quote from the early church fathers:

Let us become friends of Jesus, by Origen of Alexandria (185-254 AD)

"Now, having discoursed sufficiently to the multitudes in parables, he sends them away and goes to his own house, where his disciples come to him. His disciples did not go with those he sent away. As many as are more genuine hearers of Jesus first follow him, then having inquired about his house, are permitted to see it. Having come, they saw and stayed with him for all that day, and perhaps some of them even longer. In my opinion, such things are implied in the Gospel according to John... And if then, unlike the multitudes whom he sends away, we wish to hear Jesus and go to the house and receive something better than the multitudes did, let us become friends of Jesus, so that as his disciples come, we may also come to him when he goes into the house. And having come, let us inquire about the explanation of the parable, whether of the tares of the field, or of any other. (excerpt from the COMMENTARY ON MATTHEW 10.1–3)

Rédigé par JOHNBOSCO

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