Le 9 Juin

Publié le 8 Juin 2016

Évangile de Jésus Christ selon

saint Matthieu 5,20-26.


En ce temps-là, Jésus disait à ses disciples : « Je vous le dis : Si votre justice ne surpasse pas celle des scribes et des pharisiens, vous n’entrerez pas dans le royaume des Cieux.
Vous avez appris qu’il a été dit aux anciens : ‘Tu ne commettras pas de meurtre’, et si quelqu’un commet un meurtre, il devra passer en jugement.
Eh bien ! moi, je vous dis : Tout homme qui se met en colère contre son frère devra passer en jugement. Si quelqu’un insulte son frère, il devra passer devant le tribunal. Si quelqu’un le traite de fou, il sera passible de la géhenne de feu.
Donc, lorsque tu vas présenter ton offrande à l’autel, si, là, tu te souviens que ton frère a quelque chose contre toi,
laisse ton offrande, là, devant l’autel, va d’abord te réconcilier avec ton frère, et ensuite viens présenter ton offrande.
Mets-toi vite d’accord avec ton adversaire pendant que tu es en chemin avec lui, pour éviter que ton adversaire ne te livre au juge, le juge au garde, et qu’on ne te jette en prison.
Amen, je te le dis : tu n’en sortiras pas avant d’avoir payé jusqu’au dernier sou. »

Le message

En cette année de la miséricorde, le pardon prend son importance. Très souvent nous le justifions en disant que Dieu nous a pardonné et Il nous pardonne encore. Puisque nous sommes les enfants de Dieu, nous devons nous comporter à l’image de notre Père. Aujourd’hui Jésus nous rappelle encore un autre principe qui peut nous aider à grandir dans ce pardon. Il nous dit que le pardon nous apportera beaucoup de bien. Si le Seigneur nous demande de nous pardonner, non seulement pour la paix de l’autre qui a commis un acte contre nous, mais plutôt il nous apportera la paix intérieure. De fait que je me rappelle que l’autre a certaine chose contre moi, je porte en moi déjà un poids lourd qu’ajoute continuellement, car il est difficile à oublier. Le pardon aidera à nous alléger et nous retrouverons la paix intérieure. Même si nous nous rappellerons l’acte commis, il perdra le poids. Soyons sages ; en pardonnant les uns les autres, nous ferons bien non seulement aux autres, mais aussi à nous-mêmes, et ça fera en grand plaisir au Seigneur.

Commentaire du jour


Origène (v. 185-253), prêtre et théologien
Petit traité sur la prière, 8-9 ; PG 11, 442-443 (trad. Orval)

« Va d'abord te réconcilier avec ton frère »

Personne ne pourra obtenir quoi que ce soit par la prière s'il ne prie pas avec de bonnes dispositions et une foi droite... Il ne s'agit pas de parler beaucoup... ; il s'agit de ne pas venir à la prière avec une âme troublée par des ressentiments. On n'imagine pas que quelqu'un vienne à l'oraison sans préparer son cœur ; on n'imagine pas non plus que celui qui prie puisse obtenir le pardon de ses péchés s'il n'a pas d'abord pardonné de tout son cœur à son frère qui lui demande pardon...

En premier lieu donc, celui qui se dispose à prier aura grand avantage à adopter une attitude qui l'aide à se mettre en présence de Dieu et qui l'aide à lui parler comme à quelqu'un qui le voit et lui est présent. Certaines images ou certains souvenirs d'événements passés encombrent l'esprit qui se laisse envahir par eux ; ainsi il est utile de se souvenir que Dieu est là et qu'il connaît les mouvements les plus secrets de notre âme. Elle se dispose alors à plaire à celui qui est présent, qui la voit et prévient toutes ses pensées, à celui qui scrute les cœurs et sonde les reins (Ps 7,10)...

Comme le disent les Saintes Écritures, il faut que celui qui prie élève des mains pures, qu'il pardonne à chacun de ceux qui l'ont offensé, rejette tout ce qui trouble son âme et ne s'irrite contre personne... Qui peut douter que cet état d'âme soit le plus favorable ? Paul l'enseigne lorsqu'il dit dans sa première lettre à Timothée : « Je veux que les hommes prient en tout lieu, élevant des mains pures, sans ressentiment ni contestation » (2,8).

In English

Scripture: Matthew 5:20-26

20 For I tell you, unless your righteousness exceeds that of the scribes and Pharisees, you will never enter the kingdom of heaven. 21 "You have heard that it was said to the men of old, `You shall not kill; and whoever kills shall be liable to judgment.' 22 But I say to you that every one who is angry with his brother shall be liable to judgment; whoever insults his brother shall be liable to the council, and whoever says, `You fool!' shall be liable to the hell of fire. 23 So if you are offering your gift at the altar, and there remember that your brother has something against you, 24 leave your gift there before the altar and go; first be reconciled to your brother, and then come and offer your gift. 25 Make friends quickly with your accuser, while you are going with him to court, lest your accuser hand you over to the judge, and the judge to the guard, and you be put in prison; 26 truly, I say to you, you will never get out till you have paid the last penny.

The message

In this year of mercy, forgiveness or pardon takes an important place in our spiritual betterment. If we look back our own life seriously and with proper discernment with an examination of conscience, interrogate ourselves, ‘what have I gained from holding on till today without forgiving other ?’, the response would be certainly ‘zero’. If we ask another question of what have we lost in this rigidity or in our inability or unwillingness to forgive others, there are plenty. Why don’t we apply our simple intelligence and be wise by forgiving others?

Though we normally we affirm with certitude as a good Christian, that since God forgives us and as children of God, we should learn to forgive others. In this philosophy of forgiveness we give lot of importance to the other person who has committed an act against us. Today Jesus seems to propose another important point. It is not what others have committed or the gravity of the act, but what is going on interior of ourselves. Before asking us to do something for the well-being of the other, Jesus looks first our own well-being.

“If we think that others have something against us” strikes not what others have done, rather what we are undergoing and living within ourselves. If Jesus is asking us to get reconciled with the other, not for the well-being of the other, rather this act of reconciliation will liberate us from this burden of carrying this painful and hurting event and perpetuating all those thoughts eternally in us. Since it difficult to forget, in every moment of recalling, we get our pains too multiplied. Once forgiven, though we may recall the event, there will not be the burden of carrying the pain with in us. Thus Jesus is reasoning with us that if we are not liberated, our offering is half hearted and we may not be able to profit the grace that God so desires to give to us.

Commentary of the day


Origen (c.185-253), priest and theologian
Small Treatise on Prayer, 8-9; PG 11, 442-443

“Go first to be reconciled with your brother.”

Nobody will be able to obtain anything at all through prayer if he does not pray in a good frame of mind and with sincere faith… It is not a question of talking a lot… Rather, it has to do with coming to prayer with a soul that is troubled by resentment. We can’t imagine that someone comes to prayer without having prepared his heart; we also can’t imagine that the person praying might obtain forgiveness of his sins if he hasn’t first forgiven with all his heart his brother, who is asking forgiveness of him …

So first of all, the person who is preparing to pray will be at a great advantage if he adopts an attitude which helps him to place himself in the presence of God and which helps him to speak to God as to someone who sees him and is present to him. Certain images and memories of past events clutter the mind, which lets itself be invaded by them; thus, it is useful to remember that God is present and that he knows the most secret movements of our soul. Then the soul will prepare to please the one who is present, who sees it and who anticipates all its thoughts, the one who searches the heart and probes the soul (Ps 7:10)…

As Sacred Scriptures say, the person who prays must lift up pure hands; he must forgive each one of those who have offended him, reject everything that troubles his soul and not be annoyed with anyone… Who can doubt that this state of the soul is the most favorable? Paul teaches this when he says in his first letter to Timothy: “It is my wish, then, that in every place people should offer prayers with blameless hands held aloft and be free from anger and dissension,” (1 Tim 2:8).

Rédigé par JOHNBOSCO

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