Le 26 Juin

Publié le 26 Juin 2016

Le 26 Juin

Évangile de Jésus Christ selon

saint Luc 9,51-62.


Comme s’accomplissait le temps où il allait être enlevé au ciel, Jésus, le visage déterminé, prit la route de Jérusalem.
Il envoya, en avant de lui, des messagers ; ceux-ci se mirent en route et entrèrent dans un village de Samaritains pour préparer sa venue.
Mais on refusa de le recevoir, parce qu’il se dirigeait vers Jérusalem.
Voyant cela, les disciples Jacques et Jean dirent : « Seigneur, veux-tu que nous ordonnions qu’un feu tombe du ciel et les détruise ? »
Mais Jésus, se retournant, les réprimanda.
Puis ils partirent pour un autre village.
En cours de route, un homme dit à Jésus : « Je te suivrai partout où tu iras. »
Jésus lui déclara : « Les renards ont des terriers, les oiseaux du ciel ont des nids ; mais le Fils de l’homme n’a pas d’endroit où reposer la tête. »
Il dit à un autre : « Suis-moi. » L’homme répondit : « Seigneur, permets-moi d’aller d’abord enterrer mon père. »
Mais Jésus répliqua : « Laisse les morts enterrer leurs morts. Toi, pars, et annonce le règne de Dieu. »
Un autre encore lui dit : « Je te suivrai, Seigneur ; mais laisse-moi d’abord faire mes adieux aux gens de ma maison. »
Jésus lui répondit : « Quiconque met la main à la charrue, puis regarde en arrière, n’est pas fait pour le royaume de Dieu. »

Homélie

‘Prendre la route de Jérusalem avec un visage déterminé’ nous rappelle non seulement la mort et l’enlèvement du Seigneur, mais aussi la disponibilité de Jésus à accomplir la volonté du Père tout sachant comment Il va se donner pour le salut de l’humanité.

Regardons bien l’attitude prise par Jésus au moment où il s’engage sur le chemin qui le conduira à la Ville Sainte et le comportement qu’il exige de ceux qui veulent le suivre ou qu’il appelle à s’engager derrière lui. Certainement en Jésus nous voyons un homme radical et libre pourtant en toute obéissance avec certitude il s’avance d’accomplir la volonté de Dieu.

Un bon acte mérite pourtant un bon accueil. Même s’il ne soit pas accueilli comme il faut, Jésus n’accède pas à la demande de Jacques et de Jean, il évite la violence, entre dans le dialogue en choisissant un autre chemin. Une fois le but est finalisé, même si on est rejeter ou bloquer, on peut toujours trouver un autre chemin. Il est possible seulement à la personne qui est radicale et libre. Un des qualités qu’il exige et propose à ce qui souhaite à le suivre est ‘quitter tout’

Quitter tout, par apparence porte un regard négatif comme on va tout perdre, une radicalité le monde aimerait l’éviter. Il y a encore un autre regard pourtant invisible et dans la vérité tout positive, je me vide pour que Dieu puisse me remplir. Si Dieu me demande de me vider ou de tout quitter, non pas au péril de l’humanité, mais pour le bien de sa création toute entière et que le monde soit remplit de son amour et de sa miséricorde.

Comme la parabole d’un homme qui a trouvé un trésor, ensuite va ventre tout ce qu’il a gagné dans sa vie, pour acheter ce terrain, je me vite pour que je sois remplit par l’Esprit Saint. Tant que nous n’avions pas trouvé ce trésor, perdre tout ce que nous avons construit dans la vie, sera un acte stupide et Dieu de sagesse ne nous demandera jamais de commettre un acte stupide.

Suivre le Seigneur, ce n’est pas pour la gloire de soi, mais pour la gloire de Dieu. La gloire de Dieu est ce que l’homme arrive à se mettre debout devant Dieu tout libre. C’est dans cette liberté que Dieu nous appelle et nous invite à le suivre. C’est un chemin du bonheur et de joie qui nous amènera à la rencontre de Dieu, un Dieu libre et bon. C’est ainsi nous seront libre et bon, en participant à la bonté de Dieu.

Un homme libre est un homme par excellence qui vit en Dieu et par Dieu, dépendra entièrement à la providence et à la générosité du Seigneur. Cette dépendance n’est pas un appel à l’esclavage ou à la soumission, mais à la liberté de l’être. C’est dans cette liberté qu’Elisée quitta tout, tout joyeux il proposa une grande fête à l’honneur d’Elie, un honneur à Dieu.

Tous ceux et celles qui s’engagent à l’accomplissement de la volonté de Dieu, sont invités à quitter tout, tout dans la liberté et dans la joie. Il y une grande joie inexprimable de pouvoir s’abandonner à Dieu. Ils diront tout joyeux comme saint Paul, ce n’est plus moi qui vit, c’est le Seigneur qui vit en moi.

In English

Scripture: Luke 9:51-62

51 When the days drew near for him to be received up, he set his face to go to Jerusalem. 52 And he sent messengers ahead of him, who went and entered a village of the Samaritans, to make ready for him; 53 but the people would not receive him, because his face was set toward Jerusalem. 54 And when his disciples James and John saw it, they said, "Lord, do you want us to bid fire come down from heaven and consume them?" 55 But he turned and rebuked them. 56 And they went on to another village. 57 As they were going along the road, a man said to him, "I will follow you wherever you go." 58 And Jesus said to him, "Foxes have holes, and birds of the air have nests; but the Son of man has nowhere to lay his head." 59 To another he said, "Follow me." But he said, "Lord, let me first go and bury my father." 60 But he said to him, "Leave the dead to bury their own dead; but as for you, go and proclaim the kingdom of God." 61 Another said, "I will follow you, Lord; but let me first say farewell to those at my home." 62 Jesus said to him, "No one who puts his hand to the plow and looks back is fit for the kingdom of God."

Homily

Take the road to Jerusalem with a determined face' not only reminds us of the imminent death of the Lord, but also the availability of Jesus to fulfil the will of the Father knowing well in advance how and what kind of death will give the salvation to the mankind .

It is important for us to look at the attitude taken by Jesus in this painful moment when he engages the path that will lead him to the Holy City. It is in this painful moment of life that he puts the conditions to those who want to follow him or to those He calls to engage in the accomplishment of the will of the Father. Certainly we see in Jesus a person who is radical and free yet obediently advances to fulfil the will of God.

A good deed deserves and merits certain recognition. Even if it is not welcomed or accepted properly as it should be, Jesus did not grant the request of James and John. He avoids violence or punishment, rather enters into dialogue by choosing another path. Once finality of life is finalized, even if our act be rejected or blocked, we can always find another way. It is possible only to the person who is radical and free, and importantly connected in the mercy of God, to act healthily and rightly in such difficult moment of life. One of the qualities Jesus requires and offers to all who wishes to follow Him is 'leave everything' and come follow me.

Leaving everything by appearance seems to us as something negative that the world may justly discourage us to undertake. It is a radical without movement without any sense in it and we wish to avoid it. Yet there is another invisible reality before the truth, that I wilfully empty myself before God that He may fill me with His blessings. If God wants me to leave everything, it is not for the destruction of the person, rather for the good of the whole creation, including myself so that the world be filled with His love and mercy.

As the parable we know already of a man who found a treasure, then goes out secretly sells all that he has earned in his life, to buy this land, I too after knowing the goodness of God, I empty myself so that I may be filled with the Holy Spirit. Those who haven’t found this treasure, empty oneself and be ready to lose all that we have built in life, will be a stupid act and the God of will never ask us to commit a stupid act. We should learn to put our confidence in the Lord, because He is GOOD.

Follow the Lord, is not for the self-glory but for the glory of God. That in my words and deeds that God be glorified and served. The glory of God is that man stand up before God, a man free and joyful. It is in this freedom that God calls us and invites us to follow him. It is a path of happiness and joy that will bring us to a beautiful and nourishing encounter with God, the God of goodness and generosity. Thus we will be free and good, participating in God's goodness.

A free man is a man par excellence who lives in God and by God, will depend entirely on the providence and the generosity of the Lord. This dependence is not a call to slavery or submission, but the freedom to the very being which animates our very existence. It is in this freedom Elisha left everything, delighted he proposed a big party in honour of Elijah, an honour to God who invited him to follow. It is important to note that while the great prophet called Elisha, Elisha has completed his work and obligation in its fullness.

All the readings of the day remind us of our individual vocation and call. Those who are committed to the fulfilment of God's will, are invited to leave everything, everything in freedom and joy. There is a great inexpressible joy of surrendering ourselves to God that others the spectators will never be able to understand or experience it. These disciples of the Lord will say joyfully like St. Paul, this is no longer I who live, it is the Lord who lives in me. Have a wonderful day, may God bless you all.

Rédigé par JOHNBOSCO

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