Le 7 Mai

Publié le 6 Mai 2016

Évangile de Jésus Christ selon saint

Jean 16,23b-28.


En ce temps-là, Jésus disait à ses disciples : « Amen, amen, je vous le dis : ce que vous demanderez au Père en mon nom, il vous le donnera.
Jusqu’à présent vous n’avez rien demandé en mon nom ; demandez, et vous recevrez : ainsi votre joie sera parfaite.
En disant cela, je vous ai parlé en images. L’heure vient où je vous parlerai sans images, et vous annoncerai ouvertement ce qui concerne le Père.
Ce jour-là, vous demanderez en mon nom ; or, je ne vous dis pas que moi, je prierai le Père pour vous,
car le Père lui-même vous aime, parce que vous m’avez aimé et vous avez cru que c’est de Dieu que je suis sorti.
Je suis sorti du Père, et je suis venu dans le monde ; maintenant, je quitte le monde, et je pars vers le Père. »

Commentaire du jour


Saint Clément d'Alexandrie (150-v. 215), théologien
Stromates 7,7 ; PG 9, 450s (trad. Orval)

« Demandez et vous recevrez : ainsi vous serez comblés de joie »

Vénérer et honorer celui que nous croyons être le Verbe, notre Sauveur et notre chef, et par lui le Père, tel est notre devoir, et non pas à certains jours particuliers comme d'autres le font, mais continuellement, pendant toute la vie, et de toutes les manières. « Sept fois le jour j'ai chanté ta louange » (Ps 118,164) s'écrie le peuple élu... Ce n'est donc pas en un lieu déterminé, ni dans un temple choisi, ni à certaines fêtes ou à certains jours fixes, mais c'est durant toute la vie, en tous lieux, que le vrai spirituel honore Dieu, c'est-à-dire proclame son action de grâces de connaître la vraie vie.

La présence d'un homme de bien, par le respect qu'il inspire, rend toujours meilleurs ceux qui le fréquentent. Combien plus celui qui est continuellement en présence de Dieu par la connaissance, la manière de vivre et l'action de grâces n'en deviendrait-il pas chaque jour meilleur en tout : actions, paroles et dispositions ? ... Vivant donc toute notre vie comme une fête, dans la certitude que Dieu est totalement présent partout, nous labourons en chantant, nous naviguons au son des hymnes, nous nous comportons à la manière de « citoyens des cieux » (Ph 3,20).

La prière est, si j'ose dire, un entretien intime avec Dieu. Même si nous murmurons doucement et que, sans remuer les lèvres, nous parlons en silence, nous crions intérieurement. Et Dieu prête constamment l'oreille à cette voix intérieure... Oui, le vrai spirituel prie durant toute sa vie, car prier est pour lui effort d'union à Dieu et il rejette tout ce qui est inutile parce qu'il est parvenu à cet état où il a déjà reçu, en quelque sorte, la perfection qui consiste à agir par amour... Toute sa vie est une liturgie sacrée.

In English

Scripture: John 16:23-28

23 In that day you will ask nothing of me. Truly, truly, I say to you, if you ask anything of the Father, he will give it to you in my name. 24 Hitherto you have asked nothing in my name; ask, and you will receive, that your joy may be full. 25 "I have said this to you in figures; the hour is coming when I shall no longer speak to you in figures but tell you plainly of the Father. 26 In that day you will ask in my name; and I do not say to you that I shall pray the Father for you; 27 for the Father himself loves you, because you have loved me and have believed that I came from the Father. 28 I came from the Father and have come into the world; again, I am leaving the world and going to the Father."

The message

For our meditation, I will propose three words: Pray, love and image.

Jesus is telling to the disciples that they see and hear everything in figures and one day they will listen from Him in a simple plain language about the Father. Till today we haven't fully achieved in decoding all that Jesus has spoken to them. We need the grace of understand what Jesus is teaching to us and from that to know and love the Father, as Jesus has loved Him.

The send point is, love. We should rise high with the disciples of Jesus to love Jesus. In our weakness and limitedness, it is possible to love Jesus, as He has loved us. In our simplicity without hiding anything from Jesus, by simply surrendering to his will, we can easily express our love for Him. In our love relationship we should reduce the distance between us and God, and cooperate with Him to create an ambiance of proximity, as He has done with us in the incarnation.

The third is prayer. As I have already mentioned, prayer is a dialogue with the Father. In this dialogue, Jesus is asking us to take Him with us: Ask in His name. Many at times, we have turned this dialogue into monologue, because we don’t give word to God. The God love and mercy gives all that He has to us and He takes pleasure in listening to us. If we wish to profit from our prayer, we should accord God the priority.

Commentary of the day


Saint Clement of Alexandria (150- c.215), theologian
Stromata 7,7 ; PG 9, 450f.

“Ask and you will receive: and you will be filled with joy”

To reverence and honour him whom we believe to be Word, Saviour, and Leader, and by him, the Father, not on special days, as some others do, but doing this continually throughout our whole life and in every way: this is our duty. The chosen people cries out: "Seven times a day have I praised you" (Ps 118[119],164). Whence not in a specified place, or selected temple, or at certain festivals and on appointed days, but during his whole life and in every place, the truly spiritual person… honours God, that is, acknowledges his gratitude for the knowledge of the way to live.

And if the presence of someone good, through the respect and reverence which they inspire, always improves those with whom they associate, with much more reason do not they who always hold uninterrupted converse with God by their knowledge, life, and thanksgiving not improve at every step in everything: conduct, words, disposition?... Holding festival, then, in our whole life, persuaded that God is wholly present everywhere, we cultivate our fields, singing; we sail the sea to the sound of hymns and, in all our other conversation we conduct ourselves like “citizens of heaven” (Phil 3:20)...

Prayer is, then, to speak more boldly, intimate converse with God. Even if we whisper softly and, not opening the lips, speak in silence, yet we cry inwardly. For God constantly hears our interior voice… Indeed, the genuinely spiritual person prays throughout his whole life, endeavouring by prayer to have fellowship with God. And he leaves behind him all that is of no service, as having now received the perfection of one who acts by love… His whole life is a sacred liturgy.

Rédigé par JOHNBOSCO

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