Le 3 Mai

Publié le 2 Mai 2016

Évangile de Jésus Christ selon

saint Jean 14,6-14.


En ce temps-là, Jésus dit à Thomas : « Moi, je suis le Chemin, la Vérité et la Vie ; personne ne va vers le Père sans passer par moi. »
Puisque vous me connaissez, vous connaîtrez aussi mon Père. Dès maintenant vous le connaissez, et vous l’avez vu. »
Philippe lui dit : « Seigneur, montre-nous le Père ; cela nous suffit. »
Jésus lui répond : « Il y a si longtemps que je suis avec vous, et tu ne me connais pas, Philippe ! Celui qui m’a vu a vu le Père. Comment peux-tu dire : “Montre-nous le Père” ?
Tu ne crois donc pas que je suis dans le Père et que le Père est en moi ! Les paroles que je vous dis, je ne les dis pas de moi-même ; le Père qui demeure en moi fait ses propres œuvres.
Croyez-moi : je suis dans le Père, et le Père est en moi ; si vous ne me croyez pas, croyez du moins à cause des œuvres elles-mêmes.
Amen, amen, je vous le dis : celui qui croit en moi fera les œuvres que je fais. Il en fera même de plus grandes, parce que je pars vers le Père,
et tout ce que vous demanderez en mon nom, je le ferai, afin que le Père soit glorifié dans le Fils.
Quand vous me demanderez quelque chose en mon nom, moi, je le ferai. »

Commentaire du jour


Saint Hilaire (v. 315-367), évêque de Poitiers et docteur de l'Église
De la Trinité, 7, 34-36 (trad. DDB 1981, t. 2, p.103 rev. ; cf Bresard, 2000 ans A, p.140)

« Seigneur, montre-nous le Père et cela nous suffit »

Jésus dit : « Si vous me connaissiez, vous connaîtriez aussi mon Père. Dès maintenant vous le connaissez et vous l'avez vu ». On voit l'homme Jésus Christ. Les apôtres ont devant les yeux son aspect extérieur, c'est-à-dire sa nature d'homme, alors que Dieu, affranchi de toute chair n'est pas reconnaissable dans un misérable corps charnel. Comment se fait-il donc que le connaître soit aussi connaître le Père ?

Ces paroles inattendues troublent l'apôtre Philippe... ; la faiblesse de son esprit humain ne lui permet pas de comprendre une affirmation si étrange... Alors, avec l'impétuosité que permettaient sa familiarité et sa fidélité d'apôtre, il interroge son Maître : « Seigneur, montre-nous le Père et cela nous suffit ! »... Ce n'est pas qu'il désire contempler le Père de ses yeux physiques, mais il demande à comprendre celui qu'il voit de ses yeux. Car voyant le Fils sous sa forme humaine, il ne comprend pas comment, de ce fait, il avait vu le Père...

Le Seigneur lui répond donc : « Voilà si longtemps que je suis avec vous, et tu ne me connais pas, Philippe ? » Il lui reproche d'ignorer qui il était... Pourquoi ne l'avait-on pas reconnu, lui qu'ils avaient si longtemps cherché ? C'est que pour le reconnaître, il fallait reconnaître que la divinité, la nature du Père, était en lui. En effet, toutes les œuvres qu'il avait faites étaient le propre de Dieu : marcher sur les eaux, commander aux vents, accomplir des choses impossibles à comprendre, telles que changer l'eau en vin ou multiplier les pains..., mettre en fuite les démons, chasser les maladies, porter remède aux infirmités du corps, corriger les handicaps de naissance, remettre les péchés, rendre la vie aux morts. Voilà tout ce qu'avait fait son corps de chair, et tout cela lui permet de se proclamer Fils de Dieu. De là son reproche et sa plainte : à travers la réalité mystérieuse de sa naissance humaine, on n'a pas perçu la nature divine qui accomplissait ces miracles par cette nature humaine assumée par le Fils.

In English

Holy Gospel of Jesus Christ according to Saint John 14:6-14.
Jesus said to him, "I am the way and the truth and the life. No one comes to the Father except through me."
If you know me, then you will also know my Father. From now on you do know him and have seen him."
Philip said to him, "Master, show us the Father, and that will be enough for us."
Jesus said to him, "Have I been with you for so long a time and you still do not know me, Philip? Whoever has seen me has seen the Father. How can you say, 'Show us the Father'?
Do you not believe that I am in the Father and the Father is in me? The words that I speak to you I do not speak on my own. The Father who dwells in me is doing his works.
Believe me that I am in the Father and the Father is in me, or else, believe because of the works themselves.
Amen, amen, I say to you, whoever believes in me will do the works that I do, and will do greater ones than these, because I am going to the Father.
And whatever you ask in my name, I will do, so that the Father may be glorified in the Son.
If you ask anything of me in my name, I will do it.

The message

On this feast day of the Apostles we are confronted by the appearance and the truth. Jesus is aboding a philosophical and theological question. We need philosophy to understand theology. A good reasoning mind will understand deep theological truths. The disciples were so used with the humanity of Jesus, found very difficult to understand the divinity before the naked eyes.

We see the human bodies and from this visible physic we infer the invisible person who resides in this body. Many at time by seeing a beautiful body, hearing attractive words, pleasant exchanges of gestures, wonderful actions or deeds, marvellous inspirations and thoughts, we get lost from the real person. Thus we fall in to drastic and wrong judgements on the person.

Jesus is inviting each and every one of us to discover the divinity of Jesus in His humanity. Man par excellence is the visible presence of invisible divine reality. Thus by seeing Jesus, is seeing the very Father, the Creator of the universe. If only we understand this truth, we will treat every human being with dignity and respect, including our so called enemies. A believer will see God in all and all in God. As Christians we are called to live in Christ and Christ in us. People those who come closer to us should see the divine presence in us and they will in turn taste and witness the divine love and mercy through us.

Commentary of the day


Saint Hilary (c.315-367), Bishop of Poitiers, Doctor of the Church
On the Trinity, 7, 34-36

"Master, show us the Father, and that will be enough for us."

Jesus said: “If you know me, you know the Father too. From now on you know him and have seen him.” We see Jesus Christ, the man. The apostles had his outward appearance before their eyes, that is to say, his human nature, whereas God, who is without flesh of any kind, cannot be discerned in a wretched fleshly body. In what way, then, can it be said that to know him is to know the Father?

These unexpected words trouble the apostle Philip...; the weakness of his human mind makes him unable to understand so strange a statement... So, with the impetuousness allowed by familiarity and his faithfulness as an apostle, he questions his Master: “Lord, show us the Father, and we shall be satisfied!”... It isn't that he wants to look on the Father with his physical eyes, but he asks to have an understanding of the one whom he sees with his eyes. Since, seeing the Son in his human form, he fails to understand how, by this, he has seen the Father...

Then the Lord answers him: “Have I been so long with you, Philip, and still you do not know me?” He reproaches him for not realizing who he is... Why had no one recognized him when they had been seeking him so long? It was because, in order to recognize him, they had to recognize the divinity, the Father's nature, within him. Indeed, all the works he had done were properly God's works: walking on the water, commanding the winds, accomplishing things impossible to understand such as changing water into wine or multiplying the loaves... putting demons to flight, banishing sickness, bringing healing to bodily ills, correcting disabilities from birth, forgiving sins, restoring the dead to life. All these things are what he has done in the flesh and these are what allow him to call himself Son of God. Hence his reproaches and lamentation: because no one recognized through the mysterious reality of his human birth the divine nature which was accomplishing these miracles through the human nature the Son had assumed.

Rédigé par JOHNBOSCO

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