Le 8 Mars

Publié le 7 Mars 2016

Évangile de Jésus Christ selon

saint Jean 5,1-16.


À l’occasion d’une fête juive, Jésus monta à Jérusalem.
Or, à Jérusalem, près de la porte des Brebis, il existe une piscine qu’on appelle en hébreu Bethzatha. Elle a cinq colonnades,
sous lesquelles étaient couchés une foule de malades, aveugles, boiteux et impotents.
[...]
Il y avait là un homme qui était malade depuis trente-huit ans.
Jésus, le voyant couché là, et apprenant qu’il était dans cet état depuis longtemps, lui dit : « Veux-tu être guéri ? »
Le malade lui répondit : « Seigneur, je n’ai personne pour me plonger dans la piscine au moment où l’eau bouillonne ; et pendant que j’y vais, un autre descend avant moi. »
Jésus lui dit : « Lève-toi, prends ton brancard, et marche. »
Et aussitôt l’homme fut guéri. Il prit son brancard : il marchait ! Or, ce jour-là était un jour de sabbat.
Les Juifs dirent donc à cet homme que Jésus avait remis sur pieds : « C’est le sabbat ! Il ne t’est pas permis de porter ton brancard. »
Il leur répliqua : « Celui qui m’a guéri, c’est lui qui m’a dit : “Prends ton brancard, et marche !” »
Ils l’interrogèrent : « Quel est l’homme qui t’a dit : “Prends ton brancard, et marche” ? »
Mais celui qui avait été rétabli ne savait pas qui c’était ; en effet, Jésus s’était éloigné, car il y avait foule à cet endroit.
Plus tard, Jésus le retrouve dans le Temple et lui dit : « Te voilà guéri. Ne pèche plus, il pourrait t’arriver quelque chose de pire. »
L’homme partit annoncer aux Juifs que c’était Jésus qui l’avait guéri.
Et ceux-ci persécutaient Jésus parce qu’il avait fait cela le jour du sabbat.

Commentaire du jour


Saint Augustin (354-430), évêque d'Hippone (Afrique du Nord) et docteur de l'Église
Sermon 124

« Veux-tu être guéri ? »

Les miracles du Christ sont des symboles des différentes circonstances de notre salut éternel... ; cette piscine est le symbole du don précieux que nous fait le Verbe du Seigneur. En peu de mots, cette eau, c'est le peuple juif ; les cinq portiques, c'est la Loi écrite par Moïse en cinq livres. Cette eau était donc entourée par cinq portiques, comme le peuple par la Loi qui le contenait. L'eau qui s'agitait et se troublait, c'est la Passion du Sauveur au milieu de ce peuple. Celui qui descendait dans cette eau était guéri, mais un seul, pour figurer l'unité. Ceux qui ne peuvent pas supporter qu'on leur parle de la Passion du Christ sont des orgueilleux ; ils ne veulent pas descendre et ne sont pas guéris. « Quoi, dit cet homme hautain, croire qu'un Dieu s'est incarné, qu'un Dieu est né d'une femme, qu'un Dieu a été crucifié, flagellé, qu'il a été couvert de plaies, qu'il est mort et a été enseveli ? Non, jamais je ne croirais à ces humiliations d'un Dieu, elles sont indignes de lui ».

Laissez parler ici votre cœur plutôt que votre tête. Les humiliations d'un Dieu paraissent indignes aux arrogants, c'est pourquoi ils sont bien éloignés de la guérison. Gardez-vous donc de cet orgueil ; si vous désirez votre guérison, acceptez de descendre. Il y aurait de quoi s'alarmer, si on vous disait que le Christ a subi quelque changement en s'incarnant. Mais non... votre Dieu reste ce qu'il était, n'ayez aucune crainte ; il ne périt pas et il vous empêche vous-même de périr. Oui, il demeure ce qu'il est ; il naît d'une femme, mais c'est selon la chair... C'est comme homme qu'il a été saisi, garrotté, flagellé, couvert d'outrages, enfin crucifié et mis à mort. Pourquoi vous effrayer ? Le Verbe du Seigneur demeure éternellement. Celui qui repousse ces humiliations d'un Dieu ne veut pas être guéri de l'enflure mortelle de son orgueil.

Par son incarnation, notre Seigneur Jésus Christ a donc rendu l'espérance à notre chair. Il a pris les fruits trop connus et si communs de cette terre, la naissance et la mort. La naissance et la mort, voilà, en effet, des biens que la terre possédait en abondance ; mais on n'y trouvait ni la résurrection, ni la vie éternelle. Il a trouvé ici les fruits malheureux de cette terre ingrate, et il nous a donné en échange les biens de son royaume céleste.

In English

Gospel Reading: John 5:1-16

1 After this there was a feast of the Jews, and Jesus went up to Jerusalem. 2 Now there is in Jerusalem by the Sheep Gate a pool, in Hebrew called Bethzatha, which has five porticoes. 3 In these lay a multitude of invalids, blind, lame, paralyzed.5 One man was there, who had been ill for thirty-eight years. 6 When Jesus saw him and knew that he had been lying there a long time, he said to him, "Do you want to be healed?" 7 The sick man answered him, "Sir, I have no man to put me into the pool when the water is troubled, and while I am going another steps down before me." 8 Jesus said to him, "Rise, take up your pallet, and walk." 9 And at once the man was healed, and he took up his pallet and walked. Now that day was the Sabbath. 10 So the Jews said to the man who was cured, "It is the Sabbath, it is not lawful for you to carry your pallet." 11 But he answered them, "The man who healed me said to me, `Take up your pallet, and walk.'" 12 They asked him, "Who is the man who said to you, `Take up your pallet, and walk'?" 13 Now the man who had been healed did not know who it was, for Jesus had withdrawn, as there was a crowd in the place. 14 Afterward, Jesus found him in the temple, and said to him, "See, you are well! Sin no more, that nothing worse befall you." 15 The man went away and told the Jews that it was Jesus who had healed him. 16 And this was why the Jews persecuted Jesus, because he did this on the Sabbath.

The message

"Do you want to be healed?" It may look too stupid to ask this question to a person who is longing since years to get healed. It is equally stupid to ignore someone like Jesus while suffering. There is a processes of healing and this processes begins with faith. This faith begins with knowing who Jesus is. Thus unless and until this person discovers Jesus, this healing will remain partial, closed to a mere physical healing, where as he was in need of spiritual healing. Jesus who knows what is in side comes once again to complete this processes of healing and this person too discovers the healer, the Christ.

Nothing happened in the hidden place, however no one noticed neither the healing nor the person healed, rather fixed the eyes on the act, ignoring the persons in act. In our life too we sometime focus on less important aspects, forgetting the essentials of life. It is important that we learn to discern what is essential and peripheral. Many of us get confused with these things and live in misery and pain without knowing the truth of life which is joy and peace.

To get healed, we should recognize that we are sick and who is able to heal us. Jesus continues to ask us, “Do you want to be healed, liberated or forgiven?” and since we are not aware that we are sick, we ignore the healer standing right in front of us and we don’t respond as we should have responded.

Whatever may be our situations or sins, let us have courage to say, “Lord have mercy on me.” This humility will save us and liberate us from all sort of slavery.

Commentary of the day


Saint Augustine (354-430), Bishop of Hippo (North Africa) and Doctor of the Church
Sermon 124

"Do you want to be healed ?"

Christ’s miracles are symbols of the different events of our eternal salvation…, this pool is the symbol of the precious gift the Lord’s Word gives us. To sum up, this water is the Jewish people; the five porticos are the Law that Moses wrote in five books. And so this pool was surrounded by five porticos like the people enclosed by the Law. The water that was stirred and troubled is the Savior’s Passion in this people’s midst. Whoever went down into this water was healed - but only one person so as to express unity. Those who were unable to bear anyone speaking to them about the Passion are the proud; they do not want to go down and are not healed. “What!” says that arrogant man: “Believe a God to be incarnate, that a God was born of a woman, that a God has been crucified, scourged, covered in wounds, that he died and has been buried? No, I would never believe in these humiliations of a God, they are unworthy of him.”

Let your heart speak here rather than your head. The humiliations of a God seem unworthy to the arrogant and that is why they are very far from a cure. So protect yourself from this pride; if you desire your healing, accept to go down. There would be something to be worried about if someone said to you that Christ had undergone some sort of change in becoming incarnate. But no… your God remains what he was, have no fear; he does not perish and he prevents you yourselves from perishing. Yes, he remains what he is; he is born of a woman but according to the flesh… it is as man that he has been seized, bound, scourged, mocked and finally crucified and put to death. Why be afraid? The Word of the Lord remains forever. Anyone who refuses these humiliations of a God does not want to be cured of the mortal swelling of his pride.

By his incarnation our Lord Jesus Christ has therefore restored hope to our flesh. He assumed the fruits of this earth that are only too well known and common: birth and death. Birth and death: here indeed are goods that the earth possesses in abundance! But in them were found neither resurrection nor eternal life. He found here the unfortunate fruits of this unfruitful earth and gave us in exchange
the possessions of his heavenly kingdom.

Rédigé par JOHNBOSCO

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