Dimanche-des-Rameaux

Publié le 20 Mars 2016

Dimanche-des-Rameaux

Homélie

« Es-tu le roi ? », un roi qui se laisse être jugé par ses fidèles. Un roi sans soldat, sans pouvoir, sans royaume sur la terre. Il est notre roi, le roi du ciel, le roi du pardon et de l’amour, présenté par le prophète Isaïe : Le Seigneur mon Dieu m’a ouvert l’oreille, et moi, je ne me suis pas révolté, je ne me suis pas dérobé. J’ai présenté mon dos à ceux qui me frappaient, et mes joues à ceux qui m’arrachaient la barbe.

Regardons le visage du peuple et de ses chefs qui se mettent contre toute vérité. Les disciples, les apôtres sont absents. Jésus regarde la foule et il nous cherche. Il cherche une voix comme celle du prophète Daniel qui a osé dire la vérité.

Tout ce qu’il reçoit maintenant est un silence sacré dans le bruit du monde. Notre silence devant l’injustice, devant la souffrance du peuple, devant les personnes opprimées, est une participation à la condamnation du Seigneur.

L’accusation est, ‘il sème le désordre dans notre nation’. En réalité, le désordre lui-même est devenu normal pour ces chefs du peuple, le noir est devenu blanc. Jésus cherche la vérité. Il sait que la vérité les rendra libre. Ce peuple auparavant qui s’est proclamé qu’il était libre, mais justement contesté par Jésus, est aujourd’hui, il n’est plus libre, la liberté de la parole et de la pensé sont disparues. Ils ont subi au pouvoir du mal. Ne pouvons-nous rien faire contre les adversaires qui répandent la terreur et la peur dans notre société ?

L’entrée solennelle amènera Jésus vers le Calvaire et il se laissera conduire à la Croix. Allons-nous aussi vers lui, gravissons ensembles la montagne du Seigneur. Comme lui, qui marche résolument vers Jérusalem, nous devons nous avancer sûrs de l’amour du Père, sûrs de sa présence dans notre vie. Pourtant, il y aura des moments où nous crierons sans aucune réponse, « Abba, pourquoi m’as-tu abandonné ? »

Mes amis, nous nous sommes préparés à ce jour du Seigneur depuis quarante jours. Mettons nos pas dans ceux de Jésus, à le suivre avec la foule de Jérusalem qui l’acclamait : « Hosanna au fils de David ! Béni soit celui qui vient au nom du Seigneur ».

Tournons-nous vers la Croix du Christ dans l’espérance de la résurrection. Comme lui nous implorons le Pardon du Père pour tous les hommes de notre temps : "Père, pardonne-leur !" Laissons-nous toucher par cette prière pour devenir à notre tour des témoins de la miséricorde de Dieu. Entrons dans cette célébration de l’Eucharistie avec cette présence de Dieu en nous et parmi nous. Amen.

In English

"Are you the king? "A king who lets be judged by his faithful. A king without a soldier, without power, without a kingdom on earth. He is our king, the king of heaven, the King of forgiveness and love, presented by the prophet Isaiah: The Lord God has opened my ear,……….. I gave my back to those who beat me, my cheeks to those who plucked my beard. We are following this king, an extraordinary being, filled with love and compassion.

Let us look at the face of the people and their leaders who put themselves against all truth. There is anger and vengeances, enmity to the core of its existence that Jesus has decided to ignore. The disciples and apostles were equally absent. Jesus looks at the crowd and looking for someone, someone special who will rise the voice in His favour. He searching the voice of Daniel who dared to tell the truth. He had the courage and faith in the people. Let us not lose our courage and faith.

The hope Jesus is little bit devastated, because all that He now receives is a sacred silence in the noise of the world, crying without knowing the truth of what is happening around them. Our silence before injustice, to the suffering of the people, to the oppressed, is a participation in the condemnation of the Lord. Thus it is important that we live in the present, not to be animated or led by the surroundings.

The charge accused of Jesus is that He causes disorder in our nation '. In fact, the disorder itself has become normal for these rulers, the black became white. Jesus seeks the truth, truth in its fullness. He knows that the truth will set them free, but they refuse to advance towards the truth. I

This people who self-proclaimed that they were free, but rightly challenged by Jesus, today, they are no longer free, freedom of speech and thought are missing. They submitted to the power of evil, some wilfully and others in their ignorance. Is it possible for us to do anything against these opponents who spread terror and fear in our society? At least we could raise our voice against such atrocities.

The solemn entry will bring Jesus to Calvary, He will be lead to the Cross and God will lead Him to the resurrection. Let us also climb the mountain of the Lord with Him to die to self-glory and rise in the glory of God. With Him, who resolutely march towards Jerusalem, we must move forward, sure of the Father's love, sure of His presence in our life. Yet there will be times when we will cry without any response, "Abba, why have you forsaken me? " However let us be assure of God’s accompaniment in our march towards the plenitude of Holiness.

My friends, we prepared ourselves to this day of the Lord for forty days. Let us walk closely in the footsteps of Jesus, to follow Him with the crowd in Jerusalem who cheered "Hosanna to the son of David! Blessed is he who comes in the name of the Lord. "

Let us turn towards the Cross of Christ in the hope of resurrection. With Him in this year of Mercy, we implore forgiveness from the Father for all men of our time: "Father, forgive them!" Let us be touched by this prayer to become in turn witnesses of God's mercy. Enter this Holy Week celebrations with the presence of God within us and among us. Amen.

Rédigé par JOHNBOSCO

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