Le 16 Février

Publié le 15 Février 2016

Évangile de Jésus Christ selon

saint Matthieu 6,7-15.


En ce temps-là, Jésus disait à ses disciples : « Lorsque vous priez, ne rabâchez pas comme les païens : ils s’imaginent qu’à force de paroles ils seront exaucés.
Ne les imitez donc pas, car votre Père sait de quoi vous avez besoin, avant même que vous l’ayez demandé.
Vous donc, priez ainsi : Notre Père, qui es aux cieux, que ton nom soit sanctifié,
que ton règne vienne, que ta volonté soit faite sur la terre comme au ciel.
Donne-nous aujourd’hui notre pain de ce jour.
Remets-nous nos dettes, comme nous-mêmes nous remettons leurs dettes à nos débiteurs.
Et ne nous laisse pas entrer en tentation, mais délivre-nous du Mal.
Car, si vous pardonnez aux hommes leurs fautes, votre Père céleste vous pardonnera aussi.
Mais si vous ne pardonnez pas aux hommes, votre Père non plus ne pardonnera pas vos fautes. »

Le message

Jésus nous apprend à prier, prier avec le cœur non pas avec les mots. Puisque toute la prière est un dialogue, nous devons reconnaitre la personne qui devant nous, il faut savoir l’écouter, parler après avoir l’écouté. Reconnaitre l’importance du Royaume de Dieu et sa volonté, qui est pour notre bien est essential aspect de la prière. Supplication est un des aspects de la prière, non pas l’essential. En acceptant humblement que nous sommes invités à y participer, notre supplication trouvera impérativement sa place dans l’accomplissement du Royaume de Dieu. Sans reconnaitre cette vérité, si nous ajoutons les mots, sans un engagement concret pour le bien des autres, nous allons nous trouver devant le mur, totalement désespérés, malheureux, et déçus.

Si la première partie de la prière est ancré dans la relation divine, avec Dieu, l’autre est ancré dans la relation humaine, avec nos frères et sœurs. Si nous ne sommes pas capables de nous pardonner, les uns les autres, comment pouvons-nous ressentir ce pardon de Dieu. Même si Dieu n’est pas conditionné par nos actes, nous sommes pourtant conditionnés par notre ouverture à l’amour de Dieu, et par notre capacité de nous aimer les uns les autres.

Pour un acte concret, pourquoi ne pas prier aujourd’hui avec un cœur ouvert, en oubliant les mots que nous utilisons habituellement. Peut-être dans le silence devant Dieu !

In English

Gospel Reading: Matthew 6:7-15

7 "And in praying do not heap up empty phrases as the Gentiles do; for they think that they will be heard for their many words. 8 Do not be like them, for your Father knows what you need before you ask him. 9 Pray then like this: Our Father who art in heaven, Hallowed be thy name. 10 Thy kingdom come. Thy will be done, On earth as it is in heaven. 11 Give us this day our daily bread; 12 And forgive us our debts, As we also have forgiven our debtors; 13 And lead us not into temptation, But deliver us from evil. 14 For if you forgive men their trespasses, your heavenly Father also will forgive you; 15 but if you do not forgive men their trespasses, neither will your Father forgive your trespasses.

The message

Does our God is conditioned by our act? If we look this prayer with this angle, we may end up in judging God as someone reacts. Let us learn to look this prayer in a different angle. The first part is in relations with God. Since every prayer is a dialogue, it is important that we know the person with whom we are entering into dialogue before placing any request before him. Every prayer should be an encounter with God, where we will discover this God and His will. To know His will, it is important that we listen to Him. Thus prayer is an encounter where majority of time is consecrated to listen God. Supplication though part of this prayer, we can’t however reduce it as simple request or place of supplication that many of us are habitually accustomed with. If at all there is a space for the supplication, after listening God, it is imperatively towards the accomplishment of the Kingdom of God. Thus Jesus is teaching us that the real prayer begins with heart which longs to enter into a deep relationship with God, than the multiplication of beautiful words.

The second part of the prayer is consecrated to human relationship, building a community, with positive engagement towards the well-being of all, because our well-being depend in this total well-being of every piece of the creation. To enter into a healthy relationship with God, it is imperative that we take practice with the humanity which is close to us. Without understanding this humanity with is before us, how can it possible for us to understand God. To receive pardon, thus conditioned by our capacity to pardon others. If we are not able to pardon others, we will never be able to receive and taste the divine forgiveness, though is given to us without any condition.

For a concrete act of the day, why don’t we try to reduce the words of our prayer by increasing more space for silence and listening? I wish you all a wonderful day.

Rédigé par JOHNBOSCO

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