Le 3 Mai

Publié le 3 Mai 2015

Le 3 Mai

Évangile de Jésus Christ selon

saint Jean 15,1-8.


En ce temps-là, Jésus disait à ses disciples : Moi, je suis la vraie vigne, et mon Père est le vigneron.
Tout sarment qui est en moi, mais qui ne porte pas de fruit, mon Père l’enlève ; tout sarment qui porte du fruit, il le purifie en le taillant, pour qu’il en porte davantage.
Mais vous, déjà vous voici purifiés grâce à la parole que je vous ai dite.
Demeurez en moi, comme moi en vous. De même que le sarment ne peut pas porter de fruit par lui-même s’il ne demeure pas sur la vigne, de même vous non plus, si vous ne demeurez pas en moi.
Moi, je suis la vigne, et vous, les sarments. Celui qui demeure en moi et en qui je demeure, celui-là porte beaucoup de fruit, car, en dehors de moi, vous ne pouvez rien faire.
Si quelqu’un ne demeure pas en moi, il est, comme le sarment, jeté dehors, et il se dessèche. Les sarments secs, on les ramasse, on les jette au feu, et ils brûlent.
Si vous demeurez en moi, et que mes paroles demeurent en vous, demandez tout ce que vous voulez, et cela se réalisera pour vous.
Ce qui fait la gloire de mon Père, c’est que vous portiez beaucoup de fruit et que vous soyez pour moi des disciples.

Homélie

Ce dimanche nous avons une demande, « Demeurez en moi » avec une assurance, « comme moi en vous ». Jésus nous donne un modèle à imiter, « Moi, je suis la vigne, et vous, les sarments. » Cette image de la ‘Vigne et Sarment’ ne demande pas une explication car nous connaissons bien les implications de cette parabole. Mais la demeure de Dieu et notre demeure en Dieu……………… ?

Comment pouvons-nous demeurer en Dieu, et comment ressentir cette présence de Dieu en nous? Quelles sont les signes de cette demeure de Dieu ? La première lecture du jour nous donne un des signes de cette présence de Dieu, qui demeure en nous.

Saul, qui cherche le peuple de Dieu pour le faire disparaitre, est bien accueilli dans cette communauté et encore plus protégé par cette communauté. Voilà le signe du pardon, où nous pouvons trouver cette demeure de Dieu facilement. Saul qui est devenu Paul découvre cette communauté qui pardonne et protège tout le monde, même son ennemi. Ce pardon nous rendra visible cette demeure de Dieu.

Comme les sarments qui dépendent totalement de la vigne pour son existence, notre dépendance à la providence de Dieu pour nous aimer et pour nous pardonner est une source pour nourrir cette demeure de Dieu en nous. Si nous ne demeurons pas en ce Dieu qui nous pardonne et aime, nous ne pouvons pas pardonner et aimer pleinement. C’est pourquoi saint Jean nous dit dans la deuxième lecture, « mes enfants, nous devons aimer non pas avec des paroles et des discours, mais par des actes et en vérité. »

Demeurer en Dieu, est vivre en Dieu, vivre en Dieu est rendre visible cette présence de Dieu en nous dans notre vie quotidienne et agir comme Dieu dans notre relation interpersonnelle. Si nous voulons bien que le Seigneur demeure en nous, nous devons perdre tout ce qui ne donne pas le fruit, comme la haine, l’égoïsme, l’individualisme, etc., qui nous enferment en nous-mêmes. Cette bienveillance nous aidera à renouveler cette alliance que Dieu fait en nous, ‘Je serai votre Dieu vous serez mon peuple. »

Jésus nous invite à faire confiance dans sa présence en nous, et vivre notre vie uni dans le Seigneur, comme une vigne et ses sarments. C’est dans cette union que nous pouvons donner le fruit. Que le monde à travers nous goûte cet amour et ce pardon divin. Amen.

In English

Scripture: John 15:1-8

1 "I am the true vine, and my Father is the vine dresser. 2 Every branch of mine that bears no fruit, he takes away, and every branch that does bear fruit he prunes, that it may bear more fruit. 3 You are already made clean by the word which I have spoken to you. 4 Abide in me, and I in you. As the branch cannot bear fruit by itself, unless it abides in the vine, neither can you, unless you abide in me. 5 I am the vine, you are the branches. He who abides in me, and I in him, he it is that bears much fruit, for apart from me you can do nothing. 6 If a man does not abide in me, he is cast forth as a branch and withers; and the branches are gathered, thrown into the fire and burned. 7 If you abide in me, and my words abide in you, ask whatever you will, and it shall be done for you. 8 By this my Father is glorified, that you bear much fruit, and so prove to be my disciples.

Homily

We are entering in to the fifth Easter Sunday and we are in a mood of celebration. The resurrection of the Lord brings us very close to His Father, in the hope of the resurrection of our own body. It is the very resurrection of the Lord which has given us the hope and Faith which evidently ask us to be charitable.

The last Sunday we meditated on the theme, "Jesus the good shepherd ', a God who accompanies us in Jesus Christ, His Son. Today we will discover that pastor not only as a pastor who guides us and accompanies us, but also He who gives. He is our model and we learn from to give ourselves in the form of good fruit, la very Love, the divine love. This is the very nature of divine and by giving we participate in this divinity.


To live a life that resembles that of God, Jesus gives us a beautiful image, the image of vine and the branch, to which we are very familiar. The branch is nourished by the vine and depends entirely on the vine for its survival. Through its fruit, it reveals the value and the quality of the vine. Even though it is the branch which gives the fruit, we never associate the fruit directly to the branch, rather to the vine. This image calls us and asks us to examine the quality of our fruits. Many of us fail to associate the fruit of our work to the Vine, the source of our own existence.


To give a good fruit, this image of vine dictates to us the condition: 'remain', remain in God, as Jesus lives in us. Jesus in His life, lived in the Apostles and asked the Apostles to remain faithful to Him, by keeping the commandment of love. It is in this love we are called to discover the Father in Jesus. Philip asked the Lord, "Lord, show us the Father; that is enough.” Their dialogue reveals to us an extraordinary truth that man can never understand with his little intelligence. "So you do not believe that I am in the Father and the Father is in me! "In Jesus God lives in us and we are called to remain in God.


How can we recognize the quality of our lives in God? It is through the works: the love, the quality of the love that we love one another as Jesus loved us. Love is expressed through forgiveness and forgiveness asks us to reconcile with each other. Purification of the soul, begins with the self-conversion. A radical conversion, where we really become the visible image of the invisible God. It is in this God we learn and imitate to love our brothers and sisters without any conditions.


It is in this love for each other that God is glorified. If there is a prayer that deserves to be called as a prayer, it is the prayer of Jesus, Himself, "Thy will be done. "We must ask Him everything we need to accomplish the Father's will, a will that excludes person. "What makes the glory of the Father, is that you bear much fruit and that you are my disciples. "


To give much fruit, we should allow God to prune us and modify us. Let us not resist when the Lord our size, and forms us. Let's trust, He will do us no harm. Everything He does is for our good, and we will understand later. Let us learn to abide in God and become His disciples by loving and forgiving one another, because God abides in us.

Rédigé par JOHNBOSCO

Repost0
Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article