Le 3 Novembre

Publié le 2 Novembre 2013

Le 3 Novembre

Évangile de Jésus Christ selon saint Luc

(Lc 19, 1-10)

Jésus traversait la ville de Jéricho.
Or, il y avait un homme du nom de Zachée ; il était le chef des collecteurs d'impôts, et c'était quelqu'un de riche. Il cherchait à voir qui était Jésus, mais il n'y arrivait pas à cause de la foule, car il était de petite taille. Il courut donc en avant et grimpa sur un sycomore pour voir Jésus qui devait passer par là.
Arrivé à cet endroit, Jésus leva les yeux et l'interpella : « Zachée, descends vite : aujourd'hui il faut que j'aille demeurer dans ta maison. »
Vite, il descendit, et reçut Jésus avec joie.
Voyant cela, tous récriminaient : « Il est allé loger chez un pécheur. »
Mais Zachée, s'avançant, dit au Seigneur : « Voilà, Seigneur : je fais don aux pauvres de la moitié de mes biens, et si j'ai fait du tort à quelqu'un, je vais lui rendre quatre fois plus. »
Alors Jésus dit à son sujet : « Aujourd'hui, le salut est arrivé pour cette maison, car lui aussi est un fils d'Abraham. En effet, le Fils de l'homme est venu chercher et sauver ce qui était perdu. »

Homélie

Jésus était en marche avec une grande foule, traversait la ville de Jéricho vers Jérusalem, et très rarement nous le voyons seul, sauf quand il est avec son Père en prière. Il y a une foule qui le suive, mais cette foule n’est pas totalement avec lui, car il récriminait contre Jésus. Somme-nous marchons avec le Seigneur dans notre vie quotidienne et récriminons-nous le Seigneur d’être avec les pauvres et avec les isolés ?

L’évangile du jour présente Zachée comme un homme riche, le chef de collecteur d’impôt et un homme de petite taille, pourtant il vivait d’une vie d’isolation et de solitude, condamné par la société comme un pécheur. Comment voyons-nous les frères et sœurs qui sont faibles dans notre société, et comment traitons-nous les personnes abandonnées par la société ?

Pour Zachée, il n’a aucune espérance dans cette société que Jésus. Il prend l’initiative et il s’avance avant que Jésus n’arrive. Il se cache et pour cette foule qui suive le Seigneur, il est un inconnu et entièrement invisible. Combien de personnes restent autour de nous totalement invisible pour nos yeux ? Chaque fois qu’on est désespérer osons-nous aller vers le Seigneur ?

Avant que Zachée puisse regarder le Seigneur, Jésus voit déjà sa souffrance et sa soif pour la liberté. Même si Jésus est entouré par une grande foule, il a bien reconnu Zachée comme auparavant qu’il a reconnu Nicodèmes sous le figuier. N’aucune initiative si petite peut-elle échappera du regard du Seigneur. Il cherche les brebis perdues et il porte attention sur Zachée qui représente une foule invisible dans notre société qui souffre énormément de l’isolation et de la victimisation. « En effet, le Fils de l'homme est venu chercher et sauver ce qui était perdu », nous affirme le Seigneur.

Aujourd’hui dans l’évangile, nous avons trois groupes : Jésus, Zachée et la foule, avec trois réactions : Zachée s’avance et grimpe sur l’arbre de sycomore, Jésus s’arrête et regarde Zachée et la foule qui se révolte contre Jésus et de sa priorité. Il y a aussi trois regards, Zachée a un regard plein d’espérance et de joie, Jésus a un regard de compréhension et de l’amour, la foule a un regard du jugement. Faisons une examinassions de conscience et découvrons nous-mêmes où se trouve notre place dans ces groupes, notre action et notre regard. Devant Jésus Zachée a fait une déclaration de conversion. Quelle est notre déclaration et comment répondons-nous au Seigneur.

Le Seigneur ne s’arrête pas de nous demander les RDVs. Il veut bien venir et demeurer chez-nous. Chaque rencontre humaine est une rencontre divine, car c’est Dieu qui agit en nous et par nous. Comme cette rencontre qui a donne la vie à Zachée que notre rencontre humaine soit une rencontre qui donne la vie. N’oublions pas de porter attentions sur les petites choses dans notre vie, les invisibles dans la société et les petites initiatives prisent par nos frères et sœurs dans notre communauté.

En ce jour, nous te prions Seigneur pour tous les Zachée de la terre, tous ceux et celles qui sont rejetés et méprisés à cause de leur passé et de leurs actes. Tu veux demeurer chez eux comme chez nous. Par ton Eucharistie, tu nous invites chez toi. Que notre rendez-vous à la messe et à l’adoration nous transforme comme il a transformé le publicain de Jéricho. Amen

In English

Gospel text (Lc 19,1-10):

When Jesus entered Jericho and was going through the city, a man named Zaccheus was there. He was a tax collector and a wealthy man. He wanted to see what Jesus was like, but he was a short man and could not see because of the crowd. So he ran ahead and climbed up a sycamore tree. From there he would be able to see Jesus who had to pass that way. When Jesus came to the place, he looked up and said to him, «Zaccheus, come down quickly for I must stay at your house today».

So Zaccheus hurried down and received him joyfully. All the people who saw it began to grumble and said, «He has gone to the house of a sinner as a guest». But Zaccheus spoke to Jesus, «The half of my goods, Lord, I give to the poor, and if I have cheated anyone, I will pay him back four times as much». Looking at him Jesus said, «Salvation has come to this house today, for he is also a true son of Abraham. The Son of Man has come to seek and to save the lost».

Homily

Jesus is as usual walking with a large crowd , through the city of Jericho to Jerusalem , and very rarely we see Him alone , except when he is with his Father in prayer. Even though there is a crowd that follows Jesus, they are not totally with him because they in spirit are against the priorities of Jesus, this group is a group of feelings and emotions without any solid reasons to follow Jesus. Today, are we walking with the Lord like these people in our daily lives or solidly behind him? When we see Jesus with the other side, do we recriminate the Lord?


The gospel of this day present Zaccheus as the chief tax collector and a very rich man but condemned by the society as a sinner . How do we see our brothers and sisters who are weak in our society and how we treat people abandoned by them? Before the violence of our time, do we judge just like the world or look every one with love and affection?


For Zacchaeus with all his material riches, there is no one with him to support him and accept him. He sees in Jesus a hope of finding a friend in the society. He takes the initiative and advances himself before Jesus could arrive. He climbs up, hides and remains invisible to the crowd that follows the Lord. There are many Zaccheus in and around us who are completely invisible to our eyes, because there are short and little ones and do we take an effort to stop and look at them? Whenever we're desperate do we take courage and go towards to the Lord like Zaccheus?


Before Zacchaeus could meet the Lord , Jesus already knew his suffering and his thirst for freedom. Even though Jesus is surrounded by a large crowd, he has recognized Zacchaeus the lonely in the crowd, as before he recognized Nicodemus under the fig tree . Even though our initiatives remain small it cannot escape from the eyes of the Lord. He not only knows us and our sufferings, but will come and dine with us. He seeks the lost sheep and shows sufficient attention to Zacchaeus who remains invisible to the large crowd in our society. "Indeed, the Son of Man came to seek and save that which was lost," says our Lord. From this story, we have a good lesson for this week.


Today in the Gospel , we have three groups : Jesus , Zacchaeus and the crowd, with three reactions : Zacchaeus runs ahead and climbes the sycamore tree , Jesus stops and looks at Zacchaeus and the crowd revolt against Jesus and his priority. There are also three ways of looking at things, Zacchaeus sees with full of hope and joy even though his life actual is in a miserable condition, Jesus has a look of understanding and love, searching for people like Zaccheus, the crowd has a look of judgment because they in fact don't participate in the merciful heart of Jesus. An examination of conscience will help us to discover our actual place in these groups , our actions and the way we look things. Jesus acknowledges that Zaccheus is the son of Abraham and welcomes him with an open heart and Zacchaeus realizing this our pouring love of Jesus makes ​​a statement of conversion. Where do we find ourselves, what is our reaction before this Lord of mercy and compassion and how we respond to the Lord?


Whenever we take one step towards the Lord, He comes running towards us with love and compassion, just like the father of prodigal son,. He wants to come and stay with us . Every human encounter is a divine encounter , for it is God who works in us and through us. Just as the meeting of Jesus which gives life to Zacchaeus, let our human encounter be also an encounter that gives life. Let us not forget to pay attention to the little things in our lives and little initiatives taken by our dear and near ones, very little it may be. It may be the beiging of some gear and wonderful work of the Lord. Very often they remain invisible in society. We have to take the initiative like Zaccheus and identify the small and little initiatives taken by our brothers and sisters in our community just like Jesus our master.


On this day, we pray to the Lord for all Zacchaeus earth , all those who are rejected and despised because of their past and their actions.

Rédigé par JOHNBOSCO

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